Pokud prodáváte nebo pronajímáte byt, je vlastní balkon či terasa velké plus, které může nalákat řadu zájemců. Jak ale tuto plochu správně zahrnout do inzerátu? A jaký je vlastně rozdíl mezi balkonem, lodžií a terasou? Přinášíme několik tipů, jak se vyhnout nedorozumění při komunikaci se zájemci a balkon představit jako přednost.
Balkon, který je vlastně terasou aneb základní pojmy
Na začátek je vhodné drobné zopakování základních pojmů. Řada lidí totiž využívá univerzální označení „balkon“ i pro plochy, které nevybočují z půdorysu domu. Právě to je hlavním znakem balkonu, který je bytu či domu předsazený a ohraničuje ho zábradlí. Oproti tomu terasa z půdorysu nevyčnívá a často ji tvoří například střecha spodního podlaží domu. U rodinných domů pak jako terasu označujeme zpevněnou plochu v terénu, typicky využívanou k odpočinku. A zapomenout nesmíme ani na lodžie – prostor, který je na rozdíl od balkonu zastropený a rovněž nevybočuje z půdorysu domu.
Proč jsou jednotlivé pojmy tak důležité? Především kupujícím usnadňují vyhledávání. „Správné uvedení pojmu pomůže zájemcům při filtrování v nabídce. A i když by se mohlo zdát, že pokud někdo shání lodžii spokojí se i s balkonem, není tomu tak. Lodžie ocení třeba rodiče s malými dětmi nebo majitelé zvířat, kteří svému mazlíčkovi chtějí udělat koutek a bojí se, aby nevypadli,“ uvádí Lucie Starovičová z realitního portálu Bezrealitky.
Skutečná užitná plocha
Velká lodžie může k ploše bytu přidat pěkných několik metrů čtverečních. A nalákat tak mnohem více zájemců. Pozor byste však měli dát na to, jak v inzerátu plochu popíšete. Balkon totiž není součástí tzv. užitné plochy – tu tvoří jen součet plochy místností uvnitř vnitřních stěn. Nepatří sem tedy sklepní kóje, balkony ani chodby. Pokud chcete do inzerátu zahrnout i tyto prostory, musíte použít kolonku celková užitná plocha. Pro potřeby prodeje či pronájmu je vždy lepší vše co nejpečlivěji rozepsat a správně definovat.
„Pokud zadáme v rámci parametrů jinou celkovou užitnou plochu, než byt ve skutečnosti má, povede to spíše k odrazení potenciálních kupců. Ti to mohou vnímat jako neférové jednání. Balkony, lodžie či terasy je vhodné uvést odděleně, případně propsat v popisku inzerátu. Obecně však platí, že čím lepší a přesnější parametry vyplníme, tím větší máme šanci, že náš inzerát zaujme,“ komentuje Lucie Starovičová z Bezrealitky.
Jak „prodat“ balkon
Základem úspěchu každého prodeje jsou kvalitní fotografie. Pokud si budete nemovitost fotit sami – fotka balkonu by neměla chybět. Vyvarujte se focení za ostrého poledního slunce nebo přítmí a zvolte ideálně takový pohled, který zachytí lichotivé pozadí. Z balkonu odstraňte léty nashromážděný nepořádek a pohrajte si se stylingem – naaranžujte příjemné posezení, využijte zeleň v květináčích a vytvořte z balkonu oázu příjemnou na pohled.
Pokud byt balkon nemá, ale dům má třeba společnou terasu, nezapomeňte zmínit alespoň tu. I to je příjemný bonus, který zájemci ocení.
Věděli jste, že….
Občanský zákoník definuje balkony, lodžie a terasy jako společné prostory domu, a to i v případě, že jsou přístupné pouze z bytu? Na váš balkon se tedy vztahují stanovy a pravidla SVJ či družstva upravující jednání ve společných prostorách.
(Tato úprava se vztahuje na nemovitosti, u nichž bylo prohlášení vlastníka zpracované po nabytí platnosti NOZ, tedy po 1.1.2014.)