Merk.cz kvůli GDPR kompletně mění filozofii produktu a přechází na marketingový cloud

Merk.cz, poskytovatel největší marketingové databáze firem, se v návaznosti na nové nařízení EU (tzv. GDPR) mění z databáze firem v marketingový cloud. Aplikace má nyní dvě části – cloudové úložiště, na které Merk.cz pravidelně stahuje otevřená data, a cloudový náhledový software, který k nim umožňuje přistupovat. Díky tomu zákazníci získají všechna data přímo z otevřeného zdroje a jejich další užití je v souladu s GDPR a platnou legislativou. Merk.cz přechodem na cloud zcela změnil svou firemní filozofii a díky novému systému práce s daty navíc získává významnou konkurenční výhodu.

U B2B dat se vztahuje GDPR primárně na jména a adresy živnostníků, statutárů a dalších osob a na telefonní a emailové kontakty osob. Komerční databázi firem již není možné v EU legálně získat zdarma či za úplatu. Žádná společnost totiž nedisponuje souhlasem se zveřejněním, a pokud by jím přeci jen disponovala, není oprávněna v žádném případě tato data poskytnout třetí straně.

Úřad na ochranu osobních údajů k tomu zaujal jasné stanovisko:
„Skutečnost, že je stanovena veřejnost rejstříku, neznamená, že zveřejněné osobní údaje lze dále neomezeně přebírat a zpracovávat, např. jejich dalším zveřejňováním, a tím na nich profitovat.“ Viz. https://m.uoou.cz/zakladni-prirucka-k-gdpr/ds-4744/p1=4744.

Aplikace Merk.cz proto nově žádná data neobsahuje, nevlastní ani neprodává či nepronajímá. Uživatelům pouze umožňuje stažení otevřených dat ze zdrojových databází na cloudové úložiště na straně jedné a dodává náhledový software na straně druhé. Takto získaná data mohou zákazníci použít pro účely obchodu, marketingu, ověření obchodních partnerů či k další analýze v rámci oprávněného zájmu.

„Platforma Marketing Cloud umožní uživatelům v souladu s GDPR stáhnout data z otevřených zdrojů do jejich cloudového úložiště a v datech pak pomocí nástroje filtrovat, hledat a exportovat. Věříme, že toto nové pojetí přístupu k otevřeným datům zákazníci ocení, protože se díky němu vyhnou možným postihům za nelegální nakládání s osobními údaji,“ uvádí Tomáš Berger, CEO společnosti Imper.

Implementace GDPR v Merk.cz si vyžádala kompletní změnu filozofie firmy a trvala více jak rok. Zahrnovala mapování datových toků, prvotní technologickou a právní analýzu, dále samotnou úpravu aplikací, interní směrnici, úpravu smluvních podmínek a veřejných obchodních podmínek, implementaci interních procesů a závěrečný audit.

„Tím, že jsme z naší platformy udělali cloudový datový nástroj, získají uživatelé aktuálnější data, navíc v souladu s GDPR. Počáteční hrozbu nyní vnímáme jako příležitost, díky níž se nám daří získávat nové zákazníky, kteří chtějí nadále pracovat s daty v souladu s legislativou. Výsledkem přípravy a zavedení GDPR jsou lepší procesy a silná konkurenční výhoda,“ dodává Tomáš Berger.

V nejbližších týdnech Merk.cz završí také certifikaci ISO 27001, která definuje požadavky na systém managementu bezpečnosti informací, především pak řízení bezpečnosti důvěry informací pro zaměstnance, procesy, IT systémy a strategii firmy.