Systém elektronické evidence tržeb prošel první opravdovou zatěžkávací zkouškou. Druhý adventní víkend zajistil nadprůměrnou návštěvu hospod a restaurací a také jasně ukázal, kde leží těžiště opravdových problémů s EET. Evidence ve výsledku totiž brzdí provoz hospody pouze v případě nevhodně zvoleného řešení. Těch je však v gastro segmentu až třetina.
Monitorovali jsme nejčastější problémy, na které hostinští při konzultacích na infolince Storyous, sociálních sítích, diskuzních fórech anebo při vzájemném setkávání upozorňují. Nejvíce skloňované byly čekací doby na zákaznických linkách, skryté poplatky za asistenci nebo konzultace u tarifů zdarma, po zatěžkávací zkoušce už se do popředí dostávají také problémy spojené s nekvalitními tablety, nestabilním software nebo technickými zásahy dodavatele, které smazaly kompletní data (což u gastronomického systému znamená nastavení v řádu hodin, neboť pokladna neuchovává jen informace o položkách, ale také přesné receptury, ze kterých se skládají) či složitá reklamace systému. Právě poslední zmiňovaný bod je však důležitý – hostinští, kteří budou problémy tolerovat, mohou mít pak problém odstoupit od smlouvy.
Pokud má kasa pomalou odezvu, často padá nebo neeviduje, rozhodně to je důvod k reklamaci, kterou by měl solidní dodavatel vyřešit. Kdo bude podobné problémy tolerovat kvůli tomu, že nemá čas čekat hodinu na spojení se zákaznickým servisem, ten si může zkomplikovat odstoupení od smlouvy v budoucnu. Neuplatní totiž nárok bez zbytečného odkladu, což smlouvy často požadují. Setkali jsme se také s tím, že než stihl zákazník konkurenční řešení reklamovat, rozbil se mu vinou provozu dodaný neznačkový tablet. Na toto poškození se pak záruka nevztahovala a předchozí nárok tedy nemohl uplatnit. V tak náročném prostředí, jako je gastronomie, musí být standardem značkový hardware a dvouletá záruka. Kdo ji není ochoten nabídnout, ten z našeho pohledu své zákazníky vědomě vystavuje zbytečnému riziku.
Občas si za zdržení však mohou provozovatelé sami. Mají dokonce dva EET systémy jeden, který je poruchový a nový, který používají jako zálohu. Setkali jsme se s hostinskými, kteří již nyní používají dvě kasy – svůj původní pokladní systém, který v minulosti pořídili za desítky tisíc korun a pak novou evidenční pokladnu, kam účtenky přepisují. Nyní zjišťují, že toto provizorní řešení je dlouhodobě neudržitelné. Často to však v podstatě dělat musí, protože pořídili EET kasu bez funkcí nutných pro provoz gastronomického podniku. Předpokládám, že současný stav povede k jedinému – do roka se většina kas v gastronomii obmění. Pokud se bude opakovat model ze zahraničí, až 2/3 účelových dodavatelů (tzv. rychlokvašek) své EET systémy přestanou rozvíjet, případně zkrachují, část lidí EET pokladny možná zcela opustí díky novým výjimkám v zákonu, zbytek pak přesedlá na stabilní a solidní řešení, které prověří teprve praxe.