Přeprava křehkých a především cenných nástrojů je vždy velkou zodpovědností. Filharmonie Brno tento úkol svěřila společnosti Smartex, která měla za úkol transportovat hudební nástroje pro 91 hráčů do Japonska a zpět. Zásilky tohoto typu potřebují individuální přístup.
Po úspěšném zakončení festivalu Moravský podzim, na kterém Filharmonie Brno vystoupila se skotským bubeníkem Colinem Currie, čekalo na členy orchestru prestižní turné v Japonsku. Japan Tour složena z 12 koncertů v 11 městech začala v Tokyu. Přeprava početného orchestru, který pro tuto výpravu čítal 91 členů, se podařilo logisticky vyřešit. Nyní bylo nutné postarat se o koordinaci transportu hudebních nástrojů, na které čekala cesta dlouhá 18 200 km.
„Přeprava nástrojů se při letošním turné řešila až na poslední chvíli. Japonští partneři dlouho otáleli se schválením tohoto nákladu a argumentovali vysokou cenou, kterou jim nabízela jejich japonská přepravní společnost. Rozhodli jsme se tedy oslovit nějakou domácí společnost a vybrali jsme si Smartex. Hned při prvním návrh rozpočtu bylo jasné, že ceny oproti japonské firmě jsou nesrovnatelné. Cena společnosti Smartex byla na 50 % celkové ceny. Smartex však nebyl pouze levnější, ale i jednání bylo věcné, příjemné a vše proběhlo k naší velké spokojenosti. Velice si také ceníme jejich flexibility a schopnosti se přizpůsobit našim požadavkům, které nebývají úplně standardní,“ řekla Blanka Prokšová, vedoucí oddělení koncertních činností a manažerka brněnské filharmonie pro zahraničí.
„Jako nejrychlejší a nejbezpečnější způsob přepravy jsme vyhodnotili leteckou nákladní přepravu. Hudební nástroje čekala dlouhá cesta. Učinili jsme celou řadu kroků, abychom zajistili přepravu tohoto objemného a hlavně cenného nákladu,“ řekl Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex. Nástroje o hmotnosti 1 390 kilogramů byly pečlivě zabaleny do speciálních přepravních kufrů, chránících je před teplotními výkyvy, které na ně mohou mít negativní vliv. Do Japonska putovaly jako cargo náklad letem KLM. Jejich cestu bylo možné celou dobu kontrolovat díky systému pro sledování zásilek. Trasu na místo určení se podařilo absolvovat za dva pracovní dny. V cílové destinaci čekalo na zásilku ještě celní odbavení a doručení do Tokyo Opera City Hall.
Turné skončilo v Osace a odtud bylo nutné zajistit vyzvednutí a odeslání nástrojů zpět do Česka. Vzhledem k časové tísni nebylo možné zásilku letecky zaslat přímo z Osaky, proto byla nejprve odeslána do Tokya, kde došlo k jejímu prioritnímu odbavení na mezikontinentální let v režimu flash. Zejména při zpětné přepravě se muselo vše přesně naplánovat, aby se přeprava stihla ve stanoveném termínu. Plán dodání nejpozději v sobotu s sebou nesl také jednu povinnost, a to obstarat celního deklaranta, který bude mít na starost proclení v tento běžně nepracovní den. Vše se podařilo, ačkoliv toho nakonec nebylo nutné využít, protože zásilka byla na místo doručena již v pátek.
Náročná přeprava vyžadovala důslednou přepravu a spolupráci jednotlivých článků. „Jsem velmi rád, že se ve spolupráci s manažerkou orchestru a našimi partnery podařilo přepravu zrealizovat přesně podle zadání uprostřed top season a že všechny nástroje jsme po 28 dnech opět mohli s předstihem „přivítat“ na Letišti Václava Havla,“ dodal Alexandr Michaljanič.