V prvních třech čtvrtletích roku 2015 výrazně vzrostl počet odeslaných obchodních SMS zpráv. Prozradily to interní statistiky obchodní komunikační brány neoGate, která obsluhuje 14 % trhu s marketingovými a notifikačními SMS. Statistiky ukazují, že počet odeslaných textových zpráv meziročně narostl o 9,1 %. Nejvíce SMS odesílají e-shopy, následované cestovními kancelářemi, lékárenským sektorem a dalšími obchodními segmenty.
Za zvýšení zájmu o textové zprávy může nejen popularizace hromadného cílení komunikace pomocí SMS a rozvíjení nových způsobů využití textových zpráv, ale také raketový růst české ekonomiky v tomto roce. Obchodní subjekty navazují na tento růst propracovanější interakcí se svými zákaznickými komunitami a snahou o vyšší návratnost prostředků, vložených do této interakce v minulosti.
„Podle našich informací vlastní databázi svých zákazníků až 70 % subjektů. A to často ve formě nákladně budovaného zákaznického klubu. Vlivem nízkých investic do těchto komunit však v minulých letech došlo k jejich utlumení. SMS zprávy jsou v takovém případě vhodným nástrojem, jak zákaznickou komunitu reaktivovat,“ řekl Ondřej Švrček, CEO Neogenia, provozovatel služby neoGate.
E-shopy v přístupu k obchodním SMS nemají konkurenci
Elektronické obchody již tradičně obsazují první příčky v počtu odeslaných SMS. Přesto s textovými zprávami pracují rok od roku efektivněji a objem jimi odeslaných zpráv se stabilně zvyšuje, čemuž napomáhají i automatické mechanismy v enginech e-shopů. Zvýšení objemu odeslaných SMS zpráv zaznamenaly i cestovní kanceláře a agentury, které oproti minulému roku poslaly o 18 % SMS zpráv více a vyšvihly se z třetího místa na druhé. Naopak z loňského druhého místa na letošní třetí se propadl segment lékárenství, který zaznamenal největší pokles v teplých letních měsících. Nejvíce (o 4 %) se trh propadl u segmentu gastro, kultura a zábava.
Meziroční srovnání vývoje poslaných obchodních SMS vybranými komerčními subjekty
(období leden až říjen 2014 a 2015)
Pořadí v roce 2014 | Pořadí v roce 2015 | Meziroční změna v odeslaném objemu | |
E-shopy | 1. | 1. | 21 % |
Cestovní kanceláře a agentury | 3. | 2. | 18 % |
Lékaři a lékárny | 2. | 3. | -1 % |
Reklamní a realitní agentury | 4. | 4. | 14 % |
Auto, moto – servis, prodej | 6. | 5. | 12 % |
Wellness a fitness | 7. | 6. | 11 % |
Gastro, kultura a zábava | 5. | 7. | -4 % |
Kamenné obchody | 8. | 8. | 2 % |
Celkový růst trhu | 9,1 % |
Zdroj: Interní statistiky neoGate
Neogenia provozuje největší B2B komunikační bránu v České republice a v současné době obsluhuje přes tři tisíce firemních zákazníků. Ročně systém odbaví téměř 60 milionů SMS ve finančním objemu až 40 milionů korun.