PayLo chce standardizovat měření slevového trhu – ten dosáhl za rok 2013 obrat 3,1 mld.

Standardizace výkonnostních a ekonomických metrik pro celý slevový trh a jeho postupné datové sjednocení se zbytkem e-commerce. Toho chce dosáhnout iniciativa VST (Výkon slevového trhu), která se zformovala kolem transakční platformy pro slevové portály a agregátory PayLo. Od tohoto kroku si slibuje především výrazné zvýšení důvěryhodnosti slevového segmentu v rámci B2B vztahů.

Základní data poskytuje transakční platforma PayLo, přes kterou obchoduje 98 % portálů českého slevového trhu a která monitoruje 75 % veškerého provozu integrovaných slevových portálů. Jejich validitu ověří kontrolní komise, která se v rámci VST formuje. Datový výstup bude prezentován v kvartálním volně přístupném reportu.

Mezi základní metriky patří celkový obrat slevového trhu, vyplývající z hodnoty prodaných dealů (voucherů a kuponů), počet aktivních slevových portálů, podíly jednotlivých kategorií, průměrné výše slev a průměrné ceny dealů. Dalším klíčovým ukazatelem je TOP 10 žebříček portálů podle obratu, který je vždy u jednotlivých portálů ověřován, a data těchto portálů se dále podílí na výpočtu výkonu slevového trhu. Platforma VST je otevřena pro všechny subjekty působící na slevovém trhu, které jsou ochotny poskytovat svá tržní data a otevřeně představit mechanismus jejich sběru.

Vloni obrat trhu činil 3,1 miliardy Kč, nejvíce lidé utratili za pobyty

54,4 % z celkového obratu 3,1 miliard Kč tvořila kategorie pobytů a dovolených, daleko za ní se s 16 % umístila kategorie zboží, na třetím místě s 8 % móda. Za rok 2013 se na slevových portálech prodalo 5 milionů voucherů. Průměrně bylo v průběhu roku 2013 aktivních 87 portálů, na konci roku jich na trhu figurovalo 80. 2/3 „slevové“ populace tvoří ženy a nejsilnější věková skupina je 25 – 34 let (27 %).

Podle Maria Megely, šéfa transakční platformy PayLo, má VST pomoci odstranit bariéru, která historicky vznikla mezi slevovým trhem a zbytkem e-commerce. „Report VST vzniká zejména pro ty, kteří se slevovým trhem přichází do pravidelného styku, přestože na něm sami nepodnikají. Standardizace datových výstupů a jejich ověřování nezávislými subjekty má zajistit větší důvěryhodnost, čitelnost a pochopení mechanismů slevového trhu dalšími partnery v e‑commerce,“ uvádí Megela.

„V severských zemích patří transparentnost, otevřenost a odmítání datové manipulace k absolutním základům podnikatelské etiky a hlavním pilířům ekonomického úspěchu,“ komentuje důvody vzniku VST Leifur Alexander Haraldsson, CEO společnosti DCG, která je vlastníkem transakční platformy PayLo.

První report VST roku 2014 s podrobnými údaji z celého trhu vyjde začátkem dubna. Neveřejný „nultý“ report za rok 2013 poskytuje VST na vyžádání.

O transakční platformě PayLo

PayLo.cz je affiliate systém zastřešující nejvýznamnější agregátory hromadných slev (Slevín.cz, ZlatéSlevy.cz, SlevyDnes.cz), který denně přivede slevovým portálům a e-shopům více než 100.000 návštěvníků – potenciálních zákazníků. Jedná se o systém s předplaceným kreditem a aukcemi o jednotlivé pozice ve výpisech slev na zapojených agregátorech. Vlastníkem PayLo je islandská společnost DCG.