Náklady na dopravu u českých firem při koupi zboží ze zahraničí tvoří v průměru 11 % z nákupní ceny zboží. Toto číslo je přitom zbytečně vysoké. Stačí totiž mezinárodní přepravu plánovat s lokálními speditéry a náklady okamžitě klesnou až o třetinu.
Zatímco o import do České republiky ze zemí po celém světě se starají mezinárodní dopravci, kteří si v místě nakládky zboží účtují plné a stále vyšší ceny, díky stoupající roli menších mezinárodních speditérů ceny naopak klesají. Pokud firmy pro dopravu využijí české zastoupení mezinárodních dopravců, anebo specializovaných speditérů, mohou uspořit v závislosti na množství importovaného zboží i stovky tisíc korun ročně.
Z hlediska snížení výdajů za dopravu je možné nejvyšších úspor dosáhnout u importu z USA. To skýtá velký potenciál pro lokální české dopravce a velký prostor k úsporám ve firmách při přepravě zboží kvůli nízkému konkurenčnímu prostředí. Naopak zcela odlišná situace je v případě Číny, kde je mezi dopravci vysoká konkurence a trh dopravy je pro tuzemské firmy nepříliš přející, i proto se na dopravě nedá příliš uspořit. Přitom platí pravidlo, že čím větší je zájem o spedici, respektive čím větší jsou přepravní objemy, tím nižší je přepravní cena, a to navzdory obecnému trendu zdražování.
„Uveďme si příklad. Pokud si zákazník objedná import zboží z USA, potom mu místní přepravní firma nabídne dovoz za plnou cenu. Jestliže se však obrátí na české zastoupení vybraného mezinárodního dopravce, může výdaj klesnout i o pětinu. V případě speditérské firmy, jako je například Smartex, se tak zákazník dostane až na třetinovou cenu,“ řekl Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex.
„Už léta sledujeme vzrůstající tlak českých importérů na snížení ceny dopravy zboží, a to jak u menších a středních firem, tak nadnárodních společností. Tomuto trendu se musí nutně přizpůsobit i trh a nejflexibilněji na něj umí reagovat lokální spediční firmy, které nejsou vázány korporátní politikou. To se pak velmi pozitivně odráží na množství přepravených zásilek,“ dodal Alexandr Michaljanič. Určitým specifikem trhu je fakt, že mezi úspěšnější speditéry patří spíše menší společnosti nepřekračující v definici Evropské unie velikost mikropodniku a věnující se dopravě zboží v oblasti letecké expresní a cargo přepravy.
Mezi hlavní zahraničněobchodní partnery České republiky patří převážně členské země EU, ovšem na předních místech statistik ve významnosti jednotlivých států mimo Evropu lze vidět Čínu, Ruskou federaci, Spojené státy americké nebo Japonsko. Dovoz v přeshraničním pojetí se v letos v lednu meziročně zvýšil o 5,9 %, na 263,2 miliard korun.