Nesmrtelné harlekýnky aneb Romantická literatura nestárne a čtou ji i muži

Máj, lásky čas – a skvělá příležitost podívat se na to, jak se proměnila romantická četba a zda i v době, kdy ženy konečně prolamují skleněné stropy, si stále řada z nich sedne k naivně romantickému příběhu založenému zpravidla na záchraně slabé ženy charismatickým neohroženým mužem, který se navíc díky ní zřekne nevázaného života.

Devadesátky – boom harlekýnek

Romantické příběhy provází lidstvo od nepaměti, ženský román v moderní době vzniká v první polovině 18. století. Většina z nás si s romantickým čtením ale spojí typické harlekýnky, které v devadesátých letech doslova zaplavily Česko a které v nejedné polici maminek a babiček najdeme ještě dnes. Pokud byste se jich náhodou chtěli zbavit, velké ocenění nečekejte. Jeden brožovaný sešitek má podle knižního secondhandu Knihobot hodnotu zhruba deseti korun.

Kde se tato ikona ale vzala? Firma Harlequin Books Limited – nyní Harlequin Enterprises – byla založena v roce 1949 v Kanadě jako malá tiskárna a distributor knih. V padesátých letech začal Harlequin přetiskovat tituly od Mills & Boon, britského vydavatele populárních romantických románů, kterého v roce 1972 koupil a brzy se stal synonymem pro romantický román.

V období komunismu samozřejmě byl tento typ literatury nežádoucí a ženy z východních zemí si musely na zahraniční romantické příběhy počkat až do devadesátých let. Pak ale nastal ohromný boom. V Polsku dosahoval počáteční náklad každé knihy 174 000 výtisků, Česká republika každý rok nakupovala „harlekýnky“ za více než 10 milionů dolarů.

Dnes pod značkou Harlequin vyjde měsíčně více než 100 titulů v tištěných i digitálních formátech v 17 zemích a 16 jazycích.

Proměna hrdinů

Jak pracují vydavatelé a autoři na tom, aby se knihy typu harlekýn udržely i dnes? Proměnil se obsah, a především i jejich hrdinové a hrdinky. Zatímco v minulosti se končilo vyprávění něžným polibkem, postupně si čtenářky prosadily více explicitního obsahu. Naprostým zlomem v tomto byla již notoricky známá série knih Padesát odstínů šedi, která prolomila tabu nejen popisem drsnějších sexuálních praktik, ale třeba i sexu během měsíční periody.

Změn doznali i hrdinové. Stále častěji se třeba setkáme s postavami ze skupiny LBTQ. A třeba zmiňovaná Harlequin Enterprises se na svém webu hlásí k „publikování rozmanitých a inkluzivních hlasů“, aby se v příběhu mohl najít opravdu každý čtenář. Zkrátka tak jako jinde, i v literatuře se odráží proměny společnosti.

Romantika nemusí být levnou záležitostí

Přestože řada lidí má ženský román za levnou a brakovou záležitost, najdeme i v této literatuře žádané tituly, které sbírají ocenění a jejich cena dosahuje tisíců korun. Oblíbená autorka Jessica Bird, píšící pod pseudonymem J. R. Ward, za své knihy získala několikrát Goodreads Choice Awards a její příběhy často seženete už jen z druhé ruky. Oblíbený titul Král se na knižním secondhandu Knihobot prodal za 3 500 Kč, Probuzený milenec za 2 200 Kč. „Cena se ale vždy odvíjí podle toho, v jakém nákladu kniha vyšla a jaká je po ní poptávka. Sezdáni za rozbřesku od Lisy Kleypas jsme prodali za dva tisíce, dnes je v nabídce za 800 korun. Jiné knihy této autorky ale koupíte za běžných 300 Kč,“ dodává Nicol Strungová z Knihobotu.

Muži a romantika

A na závěr bychom neměli zapomenout na muže. Existuje něco jako mužský román? Ano. Jedním z pokusů, jak mužské čtenáře přitáhnout k více romantickému čtivu, byl například žánr „lad lit“, který se objevil v 90. letech v Británii. Asi nejznámějším představitelem tohoto proudu je populární britský spisovatel Nick Hornby a jeho romány Všechny moje lásky či Jak na věc. Dnes už jde ale v podstatě o zapomenutou záležitost. A co se týče ženských románů, podle Amerického svazu spisovatelů romantiky k jejich četbě zasedne 18 % procent mužů. A co váš muž? Nahlédl do vašeho romantického čtení?

NEJPRODÁVANĚJŠÍ ROMANTICKÉ KNIHY NA KNIHOBOTU

1. Padesát odstínů šedi, E. L. James

2. Padesát odstínů temnoty, E. L. James

3. Zásah osudu, Danielle Steel

4. Jak jsem tě poznala, Jojo Moyes

5. Hotýlek na Islandu, Julie Caplin