Podle asociace AMKOS až 76 % firem neumí efektivně komunikovat se svými zaměstnanci. Ti si stěžují na informační přetíženost a neochotu vedení jim naslouchat. Společnosti tak hledají nástroj, který by dokázal cíleně informovat pracovníky a zároveň od nich získávat i zpětnou vazbu. Na potřeby firem nyní reaguje chytrá komunikační síť Munipolis, která firmám umožní kvalitní komunikaci, a navíc je dokáže propojit i s lokálními samosprávami.
Problémy s komunikací se u všech středních a větších firem v podstatě opakují nehledě na jejich odvětví. Komunikace managementu a vedení vůči zaměstnancům není cílená, je roztříštěná mezi mnoho platforem a mnohdy pouze jednosměrná. Zaměstnanci jsou tak přetížení informacemi, které se na ně valí z mnoha zdrojů od mailů přes chaty až po intranety. Navíc sami pracovníci mohou mít pocit, že jejich názory nejsou ve firmách brány na zřetel.
Přitom právě interní firemní komunikace bude s blížící se ekonomickou krizí klíčová. Vedení firem s personalisty se musí připravit na to, jak komunikovat citlivá témata v podobě zvyšování platů, propouštění nebo udržení kvalitních lidí. I to jsou výzvy, které chce nově řešit chytrá komunikační síť Munipolis od stejnojmenného českého start-upu, jež se nyní otevírá také firmám.
Munipolis disponuje chytrou databází kontaktů – tzv. smart kontakty, díky kterým lze vyprofilovat zaměstnance a získat tak detailní informace v souladu s GDPR. Munipolis také nabízí propracovaný technický systém spojující funkce sociálních sítí a telekomunikačních platforem. V praxi tak Munipolis poskytuje univerzální rozesílač, kde si firma zvolí, jak chce jednotlivé informace posílat, zda prostřednictvím SMS nebo mailů, a hlavně komu – manažerům, všem zaměstnancům či pouze pracovníkům jednotlivých oddělení.
„Sám jsem si prošel řadou firem a čelil informačnímu přetížení, v kterém jsem se ztrácel. Zároveň mě později z pozice CEO vadila roztříštěnost různých komunikačních kanálů, kdy jsme jednu zprávu posílali mailem a druhou přes chat. Sám jsem v důležitých informacích ztrácel přehled a pozoroval jsem podobnou frustraci i ve svém týmu. Odvahu otevřít Munipolis firmám mi pak dodala i velká poptávka právě z řad mnoha velkých podniků, které viděly, jak dobře náš systém funguje u lokálních samospráv a chtěly ho využít ke komunikaci se svými zaměstnanci,“ říká zakladatel Munipolis Ondřej Švrček.
Na zpětné vazbě záleží
V Munipolis je k dispozici systém pro sběr zpětné vazby prostřednictvím anket nebo dotazníků a také systém pro správu podnětů a závad. Pracovník tak může přímo zaměstnavateli nahlásit jakoukoliv poruchu, kterou je třeba řešit. Kromě toho se dokáže Munipolis propojit i s dalšími systémy ve firmách. Jedná se tak o ojedinělý nástroj, který bude informovat zaměstnance kdykoliv a kdekoliv a zároveň jim umožní být v kontaktu se svými nadřízenými. Personalisté pak ocení jeho jednoduchost v ovládání a vedení firem zase výhodnou cenu.
Inspirace samosprávami a propojení s firmami
Inspiraci ve správném nastavení chytré komunikace si mohou brát firmy i z příkladu některých samospráv. V mnoha obcích se například těší velké oblibě participace. „Firmy mohou aplikovat participativní rozpočty i pro své pracovníky. Například při stavbě nové jídelny může společnost nechat o její podobě rozhodnout zaměstnance. Ti si pak budou firmy více vážit, protože jim naslouchá a bere v potaz jejich názory,“ říká Ondřej Švrček.
Munipolis chce kromě toho také propojit firmy s lokálními samosprávami. Podle průzkumu Asociace moderně komunikujících samospráv si až 56 % obcí myslí, že by se firmy měly více zapojovat do veřejného dění. „Pokud obce a firmy naváží dialog, bude to výhodné pro všechny strany. Zlepší se prostředí i atmosféra v komunitě. Firmy přinesou pracovní příležitosti do obcí a ty zase přilákají nové skupiny obyvatel, které budou ekonomicky produktivnější,“ dodává Ondřej Švrček.