Slevové portály a agregátory se postupem času staly nedílnou součástí e-commerce. Za pět let se na jejich trhu odehrálo mnohé – pročistil se, stabilizovalo se pevné jádro stálých zákazníků a b2b partneři slevových portálů postupně mění způsob, jakým k nim přistupují. I díky tomu se pro celý trh otevřely nové možnosti a slevové staly se portály plnohodnotným marketingovým nástrojem, který se stále častěji objevuje jako součást marketingového mixu.
Slevové portály jakožto marketingové nástroje mají celou řadu výhod. Jejich největší síla tkví v unikátní kombinaci několika zásadních vlastností, se kterými se dá pracovat jak v marketingové nadlince, tak podlince. Pomáhají displayovou formou inzerovat zboží nebo službu, pracují s nástroji direct marketingu, ale zároveň dokážou efektivně pomoci při práci se zákaznickou komunitou a vstoupit do těch nejcennějších kanálů – tedy word of mouth a digital word of mouth.
Vynikají zásahem a rychlostí, s jakou je možné využívat tisíce až desítky tisíc uživatelů. Mohou tedy dobře posloužit obchodníkům, kteří launchují či relaunchují novou službu nebo produkt, potřebují rychle doprodat zboží nebo jednoduše představují službu či produkt novým cílovým skupinám. A při dodržení několika základních podmínek se mohou stát také efektivním kanálem pro vánoční kampaně.
Čechům nevadí dávat obálky se slevovým voucherem
Právě vánoční období patří na slevových portálech k nejexponovanějšímu období celého roku. Vycházet můžeme například z údajů třetího největšího portálu Pepa.cz, který loni hlásil 70% nárůst návštěvnosti a 55% nárůst transakcí v předvánočním období – tedy listopadu a prosinci – při 45% nárůstu tržeb. Již zhruba tři roky v řadě také roste počet lidí, kteří slevové portály využívají jako prostředek pro pořízení zajímavých vánočních dárků. Dát svým blízkým pod stromeček slevový kupon v obálce přestalo být tabu. Kromě posilování návštěvnosti v průběhu celého prosince to jasně to dokazují také statistiky v době kolem štědrého večera. Ještě 24. prosince dopoledne je možné sledovat zvýšený traffic uživatelů, kteří hledají poslední vánoční dárky a pro které je slevový portál za pět dvanáct jedna z nejatraktivnějších cest. Zapomenout není možné ani na fakt, že slevové portály jsou místem, kde je utracena část hotovosti, obdržené jako vánoční dárek. Letošek by v tomto neměl být výjimkou.
Poptávka v předvánočním období tedy prokazatelně existuje – jen je třeba ji efektivně využít.
Vánoční nabídku pomohou sestavit samotné portály
Pokud ke slevovému portálu přistupujeme jako k marketingovému nástroji, musí tak obchodník přistupovat i ke své nabídce a maximálně ji uzpůsobit potřebám cílové skupiny. Čímž narážíme na první zásadní věc – znát svou cílovou skupinu. Je až s podivem, kolik nabídek tuto skutečnost nezohledňuje.
Pokud má nabídka uspět jako potenciální vánoční dárek, je třeba zaměřit se nejen na volbu samotné služby či produktu, tak aby cílovou skupinu skutečně oslovila, ale také na kvalitní zpracování. Záleží jak na copywritingu, tak na doprovodných grafických podkladech. Nabídka zkrátka musí vyvolat pravdivý dojem, že držitel voucheru u vás bude mít VIP status a čerpané služby budou opravdu na míru. Tím zbavíte zákazníky posledních pohybností, jestli je papírový voucher opravdu ten pravý dárek.
Jana Bačová, marketingový manažer Pepa.cz
Tento názor si můžete přečíst také v časopise Marketing a Media, č. 48/2014