Obliba ojetých aut v ČR roste, a s tím i chuť Čechů za tyto vozy utrácet. Vyplývá to ze souhrnného reportu online prodejce vozidel Carvago, spadajícího do skupiny European Automotive Group (EAG), který monitoruje přes 80 % tuzemského trhu s ojetými vozy. Češi v roce 2019 za ojeté automobily utratili meziročně o 4,5 % více a počet prodaných kusů koncovým zákazníkům vzrostl na více než 457 tisíc vozů. Poprvé v historii průměrný věk prodaného ojetého vozu klesl pod hranici deseti let.
Highlights:
- Certifikované programy jsou na vzestupu, Škoda Plus dominuje trhu s ojetými vozy
Autorizovaná dealerství v rámci certifikovaných programů letos prodala o 11 % automobilů více než v loňském roce. Nárůst byl však generován přirozenou etablací certifikovaných služeb, a nikoliv celkovým nárůstem prodaných vozů v autorizované sítí, která rostla o necelých 0,7 %.
- Poprvé v historii klesl průměrný věk prodaného ojetého vozu pod hranici deseti let
Průměrné stáří vozového parku v ČR je 14,97 roku a celkový počet registrovaných vozů je 5,99 milionu. Průměrné stáří vozu však nekoreluje s průměrným stářím vozů v provozu, kde je situace o zhruba 3 roky lepší, tedy 11,86 roku (vycházíme ze statistiky vozů, které byly v minulém roce prodány, servisovány či navštívily STK).
- Skokanem roku na trhu ojetých vozů je automobilka Hyundai, které rostl podíl o 15 %
Většina automobilek z první desítky vykazovala jen minimální odchylku v tržním podílu oproti minulému roku. Pouze značka Hyundai zaznamenala v roce 2019 dvouciferný nárůst (+15 %) prodaných kusů. Modelům dominoval model i30 následovaný s velkým odstupem modely TUCSON, i20, ix20, ix35 a i40.
- Vozem s nejčastěji stočeným tachometrem zůstává Škoda Octavia
Nejčastěji stočeným vozem zůstává Škoda Octavia. Tento trend je podobný i v jiných zemích, kde nejčastěji stáčeným vozem jsou právě nejlikvidnější vozy na trhu – např. v Německu VW Golf nebo ve Francii Renault Clio. Stáčení kilometrů se částečně vyhýbá segmentu vozů vyšší střední třídy a luxusním vozům, kde křivka nárůstu kilometrů vykazuje výrazně lineárnější průběh.
Rostoucí kupní síla českých zákazníků se projevuje i v omlazení vozového parku tuzemských ojetých automobilů. „Poprvé v historii klesl průměrný věk prodaného ojetého vozu pod hranici deseti let – konkrétně na 9,5 roku. S tím klesá i průměrný nájezd, který u loni prodaného auta činil 153 tisíc kilometrů, tedy o 3,5 tisíce méně než v předchozím roce,“ doplňuje Jan Kranát, COO a spoluzakladatel startupu Carvago.
Modelům vévodí Škoda
Čeští spotřebitelé nejvíce utrácejí za vozy značky Škoda v čele s Octavií, Fabií a Superbem, následují modely značky VW Passat a Golf. Nejprodávanější značkou je rovněž tuzemská Škoda s 28 %, s 12 % následuje Volkswagen a trojici uzavírá Ford se sedmi procenty. Na čtvrté příčce se usadilo německé BMW s 4,7 % a s 4,3 % se na páté dostala značka Peugeot. Skokanem roku oproti loňsku se na 6. příčce stala značka Hyundai s nárůstem 15 % oproti roku 2018.
Z hlediska motorizace čeští zákazníci preferují dieselový pohon (52 % prodaných vozů), 45 % připadá na benzin. Hybridy a elektromobily se na celkovém prodeji zatím podílely pouze 0,45 %, resp. 0,18 % – pro českého zákazníka je v oblasti alternativních pohonných hmot stále atraktivnější LPG (1,21 %) i CNG (0,51 %).
Trendem je dovoz ze zahraničí
52 % prodaných ojetých automobilů pochází původně ze zahraničních trhů, zbylých 48 % bylo poprvé zaregistrováno v Česku. Nejprodávanějším vozem ze zahraničí sice stále zůstává Škoda Octavia, nicméně na druhou příčku se s výraznými prodeji dostaly modely Passat a Golf od německého Volkswagenu, které vedou před Škodou Fabií. „Auta se k nám nejčastěji dováží z Německa, následovaného Itálií, Rakouskem, Francií a Belgií. Mezi další významné oblasti patří ale také Švýcarsko či Holandsko,“ komentuje Kranát.
Český trh nezvládá uspokojit poptávku
Nejprodávanějším a mezi zákazníky nejoblíbenějším ojetým vozem v ČR je Škoda Octavia Combi v ceně do 310 tisíc Kč s motorizací 2.0 TDI 110 kW, manuální převodovkou a výbavou Ambition do pěti let stáří a nájezdem cca 120 tisíc km. Těchto aut je však je mezi českými dealery či autobazary výrazný nedostatek. „Do vyrovnaného stavu v současné době chybí zhruba 1 000 vozů, což je počet, který se rovná prodeji téhož modelu v celé ČR po dobu 6 měsíců. Vozů značky Škoda pak na českém trhu celkem chybí více než 5,5 tisíce kusů,“ upřesňuje Kranát.
Zcela nedostačující je pak nabídka vozů starších 5 let, po kterých je vysoká poptávka českých zákazníků. Hlavními důvodem jsou především nedostatečné prodeje nových vozů, které by na trhu zůstávaly a postupně stárnuly. „Mladé ojetiny, typicky ukončené operativní leasingy do 2-3 let stáří, jsou oproti tomu pro českého zákazníka příliš drahé. Proto se jich část exportuje za hranice a zbylá část na českém trhu trpí horší likviditou. Prodávají se totiž zhruba 2x až 3x pomaleji než průměrná ojetina ve stáří 5-6 let,” komentuje trendy napříč evropskými trhy Kranát.
Carvago řeší nepoměr mezi poptávkou a nabídkou díky podrobné analýze trendů včetně předpovědi nabídky a poptávky. Dealeři a partneři tak mohou využívat komplexní data, na jejichž základě lze výkup a prodej ojetých vozů optimalizovat.
Vozy se stočenými kilometry ovlivňují především autorizované prodejce
Z datových analýz společnosti Carvago vyplývá, že velkým problémem českého trhu zůstává stáčení kilometrů. Průměrný nájezd vozu za jeden rok je přibližně 20 tisíc kilometrů a pětileté auto má nejčastěji nájezd kolem 100-120 tisíc km. Loni byl průměrný nájezd prodaného vozu 153 tisíc kilometrů a stáří takového vozu by mělo být 6-7 let. Desetileté vozy by pak měly mít nájezd kolem 200-240 tisíc, což však zhruba o 80 tisíc nekoresponduje s údaji o celkovém trhu.
Problém se stáčením kilometrů má největší negativní dopad především na důvěryhodné prodejce, mezi které patří hlavně autorizovaná dealerství a seriózní bazary. Pokud by se z trhu vytratili podvodní prodejci a zamezilo se stáčení kilometrů, došlo by k prudkému nárůstu počtu prodaných vozů v dealerské síti a Češi by měli větší jistotu při nákupu ověřených a garantovaných ojetých vozů.