Omezení spojená s koronavirovou pandemií přinesla mnoho potíží, ale s nimi také nové příležitosti. V časech karantény se totiž ještě více než dříve ukázalo, jak důležité je držet krok s dobou a digitalizovat své služby. Nejinak je tomu samozřejmě i ve světě bankovnictví, kde se digitální kontakt s klientem stal alfou a omegou vztahu mezi ním a bankou. Peněžní ústavy tak mohou této příležitosti využít a skrze inovace se snáze odlišit od konkurence.
Ještě nedávno mohly být kvalitní digitální služby v rámci bankovnictví považovány za věc, kterou je pěkné mít, ale nemuselo se hned jednat o stěžejní faktor, který rozhoduje o úspěchu a neúspěchu banky. V důsledku příchodu pandemie COVID-19 a opatření, která spolu s ní přišla, jsme se ale ocitli v situaci, kdy kvalita digitálních služeb může rozhodovat o tom, zda banka bude mít svého klienta.
„Dostali jsme se do momentu, kdy byla obsluha vlastních prostředků omezena takřka výhradně na digitální kanály. Zjistili jsme tedy, že pokud s námi banka není schopna relevantně komunikovat a neumožní nám pohodlně přes internet zařídit vše, co je potřeba, jsou na místě pochybnosti, zda jsme si pro správu svých peněz či třeba investic vybrali toho správného partnera,“ popisuje Čeněk Navrátil ze společnosti Banking Software Company, jež se dlouhodobě věnuje digitalizaci bankovnictví.
Některé banky si toto naštěstí velmi dobře uvědomují a ač měli digitalizaci jednotlivých procesů naplánovanou spíše na delší časový horizont, koronavirová krize je donutila inovace přeci jen urychlit. Příkladem může být například tradiční britská banka Barclays, která v reakci na nastalou situaci spustila speciální portál „Banking from home“ a vlastní digitální onboarding, díky kterému si mohou klienti zakládat účty snadno online. Není ale třeba chodit do zahraničí.
„Dobrým českým příkladem je Air Bank, která rozjela masivní marketingovou kampaň zaměřenou právě na online komunikaci s klientem a digitální onboarding. Krize zkrátka dala bankám možnost ještě názorněji demonstrovat svůj náskok před konkurencí a u technologicky vyspělých bank to může mít pozitivní výsledky v podobě akvizice nových klientů,” komentuje Navrátil.
Krize může tradičním bankám paradoxně pomoci i v boji proti konkurenci ze strany dravých fintechů. Startupy, které se svým plně digitálním přístupem snaží bankám přetahovat zákazníky, totiž krizí velmi trpí. Růst nejznámějších neobank jako Revolut, Monzo, N26 či Starling dle serveru Sifted stagnuje a fintechy ve velkém omezují interní provoz a ruší marketingové kampaně.
Toho mohou tradiční banky využít a, ač tak trochu z donucení, udělat maximum proto, aby po krizi mohly fintechům i na poli digitálních služeb zdatněji konkurovat. „Je docela dobře možné, že banky po koronavirové krizi budou lepší, než ty, které jsme používali před ní. Pobočky jistě znovu naplno otevřou a pro řadu zákazníků budou stále podstatné, ale banky by v zájmu vlastního přežití měly stejně kvalitní a komplexní služby nabízet i online. Inovace urychlené nastalou krizí k tomu některé z nich jistě přiblíží,“ uzavírá Čeněk Navrátil z Banking Software Company, která pro banky vyvíjí komplexní bankovní operační systém i jednotlivá řešení pro digitalizaci služeb.