Společnost Lime, která v Praze provozuje elektrické koloběžky, městu nabídne platby za využívání veřejného prostoru. Firma tak chce přispět k rozvoji cyklistické infrastruktury pro jízdu i parkování a zároveň ukázat, že má zájem být městu dlouhodobým a důvěryhodným partnerem. Aktuální předpisy žádnou platbu nepožadují. Bikesharingové služby, jako je Lime, jsou totiž dle platných pravidel z povinnosti platit za zábor veřejného prostoru vyňaty.
Aktuálně Lime s magistrátem a jednotlivými městskými částmi diskutuje o tom, jak konkrétně by mohl vypadat mechanismus plateb. „Jelikož působíme ve veřejném prostoru, cítíme se zavázáni k tomu, abychom jeho využívání městu a i obyvatelům nějakým způsobem kompenzovali. Zároveň bychom velmi chtěli přispět k postupnému budování lepší infrastruktury pro cyklisty a uživatele ostatních lehkých dopravních prostředků,” popisuje Ondřej Široký, provozní manažer společnosti Lime.
Podle Širokého by byla vhodným modelem finanční účasti fixní platba za každou uskutečněnou jízdu. „Takový systém spravedlivě rozloží platby mezi všechny poskytovatele sdílené mikromobility a zajistí, že velcí poskytovatelé zaplatí největší díl, zatímco ti malí nebo začínající budou mít dostatek prostoru pro další rozvoj.“
Nejsou to ale jen peníze, kterými může firma městu pomoci. Lime má cenné know-how z provozu z více než 120 světových měst a po více než roce v Praze má také důležitá lokální data, která mohou městu při budování potřebné infrastruktury významně pomoci. Data jsou téměř od počátku fungování služby v Praze sdílena s městem i s pražským IPR a městští architekti je tedy mohou využít při plánování, aby infrastruktura pro cyklisty vznikala tam, kde je nejvíce potřeba.
„Dnes je již jasné, že se s koloběžkami, koly či dalšími lehkými dopravními prostředky budeme setkávat stále častěji. Lidé zkrátka v zacpaném městě hledají prostředek, jak se pohybovat rychle a pohodlně. Dostatečná infrastruktura pro jízdu a parkování vyřeší problémy, se kterými se dnes setkáváme, a z nástupu mikromobility budou nakonec těžit všichni. Ve městech se nám bude lépe žít i dýchat,“ vysvětluje Ondřej Široký.
Právě z těchto důvodů chce Lime Praze i dalším světovým městům s budováním infrastruktury pro cyklisty pomoci. Cestou k tomu by mohlo být například odvádění podílu z každé jízdy do speciálního fondu, který by byl pro tyto účely určen, a peníze by do něj putovaly od všech provozovatelů služeb sdílené mobility.
Podle Širokého je naprosto pochopitelné, že Praha do infrastruktury pro mikromobilitu výrazněji neivestovala, dokud po ní nebyla reálná poptávka. Situace se ale díky rychlému rozvoji elektrické mikromobility i v kopcovité Praze proměnila:
„Dostupné elektrické prostředky zajistily, že kopce již zdaleka nejsou takový problém, co dříve, a poptávka po pohybu po městě s pomocí lehkých, pohodlných a bezemisních prostředků rapidně roste – bez ohledu na to, jestli jsou soukromé či sdílené. Pražané nejsou jiní, než třeba obyvatelé Amsterdamu či Kodaně. Každodenní pohyb na kole je v těchto městech samozřejmostí jen a pouze proto, že jich obyvatelé mají infrastrukturu, v rámci níž se na kolech mohou pohybovat rychle a bezpečně,“ popisuje Široký.