Xiaomi dokazuje sílu komunit na lokálních trzích

Čtvrtý největší světový výrobce mobilních telefonů se v České republice opírá o nadšeneckou komunitu svých fanoušků.

Čtvrtý největší světový výrobce mobilních telefonů se v České republice opírá o nadšeneckou komunitu svých fanoušků.

MOBILY

Ještě před pár lety by si žádná z velkých značek nedokázala představit expanzi do světa, která by nebyla podepřená odpovídajícím marketingovým budgetem. Dnes nás čínské značky učí, že marketing na globální bázi lze dělat i bez výraznějších investic.

Konkrétně výrobce mobilních telefonů Xiaomi dokázal během několika let vyrůst na pozici, která nahání strach Applu i Samsungu. A to díky šikovnému využívání ochotných lokálních komunit. Strategii, kterou již kopírují některé další brandy, máme možnost zblízka sledovat také v České republice.

Jak se dostat na vrchol

Ještě letos v létě se Xiaomi nacházelo na samém chvostu top 5 žebříčku největších světových výrobců smartphonů, měřeného na základě prodejů. Stačilo pár měsíců a Xiaomi se dostalo na třetí příčku za Samsung a Apple (nyní je po akvizici Motoroly Lenovem čtvrté).

Pro Xiaomi s tržním podílem 5,6 % sice 25% podíl Samsungu a 12,3% podíl Applu můžou působit jako nedostižné mety, ale fakt, že právě jednička v žebříčku Samsung ztratil část svého podílu na úkor Xiaomi, je dostatečně výmluvný. Stejně jako 246% meziroční růst, který ve třetím kvartálu Xiaomi vykázalo. O to zajímavější je pohled na globální strategii rozvoje, kterou Xiaomi představilo na jaře tohoto roku.

Nákup 17. nejdražší domény Mi.com měl být odrazovým můstkem pro expanzi na 10 nejdůležitějších světových trhů. Nakonec došlo k přehodnocení plánů – trhů s oficiálním zastoupením bude jen pět. Značce se totiž daří i tam, kde oficiální zastoupení momentálně nemá a dlouho mít nebude – Českou republiku nevyjímaje. A to takovým způsobem, že situaci není nutné výrazněji korigovat. Xiaomi totiž funguje na komunitní bázi, tvořené kolem jádra nadšenců, které dokázala oslovit prvními produkovanými modely. A tento komunitní model se prolíná i do distribuční sítě, která na těchto trzích vznikla.

Díky tomu dokážou lokální trhy poskytovat koncovým zákazníkům stejné garance jako značky s oficiálním zastoupením. Například v Česku se reprezentantem Xiaomi stala komunita sdružená kolem operačního systému MIUI.

Crowdsourcing funguje

Představitelé MIUIos.cz jsou v přímém kontaktu se svými čínskými protějšky, se kterými pracují na bázi crowdsourcingu. V první řadě se chopili lokalizace ROM telefonu a originálních Xiaomi aplikací do češtiny a stále více se zasazují také o kultivaci trhu a vůbec celkové distribuční sítě.

Pomáhají zákazníkům odlišovat prodejce, kteří distribuují produkty bez potřebné CE certifikace a neposkytují záruky, od těch, kteří prodávají telefony s veškerými náležitostmi. Právě tato komunitní kontrola vede k výraznému posilování důvěryhodnosti značky jako takové.

Vzhledem k tomu, že Xiaomi chce být do 10 let největším výrobcem chytrých telefonů celosvětově, je evidentní, nakolik tomuto modelu „oficiální podpory neoficiální distribuce“ samo věří.

Pravděpodobně se mu totiž podařilo nalézt rovnováhu, která je založená na kvalitně koncipovaném produktu, jenž díky své kvalitě a ceně nepotřebuje další obhajobu v podobě masivních investic do marketingu a který dokáže zhodnotit potenciál word-of-mouth. Ve světle jeho spanilé jízdy pak začíná být více než jasné, že Xiaomi se stává reprezentantem nového stylu globálního marketingu. A bude opravdu zajímavé sledovat, jaké pokračování jeho příběh bude mít.

Článek naleznete v časopise Marketing & Média ze dne 8. prosince 2014.

marketing_a_media_logo