Ne všechny vánoční dárky se potkají s úspěchem. Letos se ovšem zdá, že kvůli zavřeným obchodům a vládním opatření je vrácení nevhodného zboží o něco komplikovanější než v předešlých letech. Dokdy můžete dárky vrátit, pokud jste je nakoupili v e-shopech? A co dělat, když kamenný obchod mezitím zavřel?
E-shopy jako sázka na jistotu
Zatímco mnozí obchodníci musely po zhoršení epidemiologické situace své provozovny uzavřít, e-shopy během celého roku zažívaly výrazný růst tržeb. Lidé objednávali zboží z pohodlí domova, ať už kvůli tomu, že kamenné prodejny hlásily „zavřeno“, nebo jednoduše proto, že se ve frontách a mezi velkým počtem zákazníků necítili bezpečně.
Pokud jste dárek pořídili u online prodejce, máte ze zákona 14 dnů na jeho vrácení. Mnohé e-shopy ale mají i za běžného provozu tuto dobu delší, často okolo 30 dnů. Lhůta se vždy počítá ode dne, kdy jste balík převzali. Pokud chcete zboží vrátit, musíte dát například přes webový formulář či e-mail obchodníkovi vědět, že odstupujete od kupní smlouvy a nepoškozené zboží se všemi visačkami mu zaslat zpět. Prodejce má povinnost vám poté vrátit všechny peníze včetně nákladů na dopravu zboží k vám.
Mnohé e-shopy se navíc snaží svým zákazníkům vyjít vstříc a lhůty na vrácení letos ještě více prodlužují. Uvědomují si totiž, že kupující mohou zprvu váhat, jestli zboží skutečně chtějí vrátit, případně, že se někteří kvůli nařízené karanténě nebo izolaci k vrácení nemusí jen tak dostat. Spousta obchodů proto letos dobu prodlužuje minimálně do 31. ledna 2021. Najdou se ale i tací, kteří poskytují ještě výraznější časový prostor. Například e-shop s nejširší nabídkou na trhu MALL již před Vánoci nabízel službu prodloužení vrácení až na dva měsíce.
Možnosti u kamenných obchodů
Nenechte se odradit tím, že kromě potravin, lékáren, drogerií, optik, květinářství či galanterií musí zůstat kamenné prodejny zavřené. Pokud má obchod i vlastní e-shop, jeho pobočky se často proměnily na výdejny zboží zakoupeného online. Nevhodné dárky proto můžete vrátit přímo tam.
Pokud je ale kamenná prodejna kompletně uzavřená, prodejce vám v mnoha případech začne zákonem danou dvoutýdenní lhůtu počítat až od znovuotevření, případně dobu pro reklamaci prodlouží o celkovou délku trvání vládních opatření. Také zde platí nutnost, aby zboží bylo nepoškozené, visačky nesmí být přestřihnuté a při vrácení jste povinni předložit nákupní doklad, případně záruční list. V případě, že nevíte, jak se to s vrácením zboží u daného obchodu má, je ideální prodejce napřímo zkontaktovat a domluvit se na postupu.
Vrácení bez stresu
Nechcete se zatěžovat vyřizováním vrácení zboží nebo se vám při současné epidemii nechce chodit do otevřených obchodů a výdejen? Vyzkoušejte asistenční službu DoDo, která balíček u vás v domluvený den a čas vyzvedne a vrácení zboží za vás kompletně celé vyřídí. Služba funguje sedm dní v týdnu od 8:00 do 20:00 a objednáte si ji z pohodlí domova nebo kanceláře třeba přes SMS nebo Messenger.