V mezinárodní přepravě hraje palivový příplatek významnou roli a má značný vliv na cenu dopravy zásilky. Slouží zejména ke kompenzaci pohybu ceny ropy na světovém trhu. Nejnižší příplatek byl v březnu, následně začala jeho míra růst. Nyní by měla zůstat stabilní.
Palivové příplatky u dopravců byly zavedeny kvůli rostoucím cenám paliva. V cenících se uvádějí zvlášť, protože změna ceny ropy má značný vliv na cenu dopravy, a tím i na konečné náklady doručování balíků.
„Podobně jako například letecké společnosti účtují palivové příplatky svým pasažérům, tak i v expresní letecké přepravě se cena skládá z ceny přepravy a palivového příplatku. Zatímco prvně jmenovaná veličina se v průběhu roku zpravidla nemění, palivový příplatek dopravci upravují podle předem nastavených parametrů,“ řekl Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex.
Výše palivového příplatku pro mezinárodní expresní služby dopravců DHL, UPS a FedEx se odvozuje od měsíčních průměrných spotových cen leteckého paliva typu jet fuel. TNT ho stanovuje na základě ceny barelu ropy.
U vnitrostátní přepravy vychází z ceny motorové nafty a řídí se podle údaje zveřejňovaného Českým statistickým úřadem v poslední pátek předchozího měsíce. Dopravní společnosti uvádějí příplatek v procentech k ceně dopravného. Například v červnu je pro vnitrostátní přepravu stanoven na 3,5 procenta, což odpovídá ceně nafty mezi 32 až 32,99 Kč. Při každé změně ceny nafty o korunu nahoru či dolů se zvýší nebo sníží příplatek o procento.
Krátkodobé navýšení ceny paliva jsou některé přepravní společnosti schopné absorbovat bez vlivu na cenu dopravy. Při dlouhodobějším trendu se však přenášejí i do cenové politiky, což se obvykle projeví v plošném meziročním navýšení základních cen a doplňkových služeb.
„Porovnat cenu palivového příplatku u dopravců se vyplatí, protože výsledná cena za přepravu zásilky se může lišit. Je to zdlouhavá manuální práce, ale zákazníci Smartexu mají možnost rychlého on-line porovnání aktuálních přepravních sazeb s již započítaným aktuálním palivovým příplatkem díky spolupráci s předními globálními dopravci FedEx, TNT a UPS,“ řekl Alexandr Michaljanič.
V posledním roce došlo u dopravců k významné cenové erozi palivového příplatku. Jednoznačnou příčinou byla klesající cena ropy. Kdo chtěl za palivový příplatek ušetřit, měl letos nejvíce přepravovat v mezinárodních relacích v březnu, kdy měly všechny velké expresní firmy příplatky nejnižší. Od té doby cena opět rostla.
Podle dostupných informací, díky trvajícímu dostatku až přebytku ropy na trhu, by se cena měla v krátkodobém výhledu stabilizovat. Výkyvy na obě strany tak budou minimální, uvedla společnost Smartex.
Článek naleznete na webu logistika.ihned.cz