Bankovní sektor se mění, digitalizuje a stává se technologicky vyspělejším. Banky se v posledních letech dostávají čím dál více pod tlak startupů a nebankovních společností, jež se svým vysokým tempem inovací dokáží svým uživatelům přinést možnosti, kterých se jim ze strany tradičních bank nedostávalo. A bankám tak nezbývá, než se jejich tempu snažit přizpůsobit.
Pod tlakem inovací ze strany tzv. neobank, challanger bank a fintechových startupů tak banky začínají pracovat na kompletní digitalizaci procesů, změně obchodních modelů a zaměřují se na lepší práci s daty.
Jaké jsou konkrétní oblasti, na které se banky nyní soustředí, a které se zároveň stanou hlavními trendy v bankovním sektoru v příštím roce?
Služby flexibilně připravené na míru
Banky svou nabídkou služeb či marketingovými aktivitami již dnes cílí na různé úzkoprofilové skupiny obyvatelstva – například na mladé, na mileniály, na seniory či třeba na živnostníky. Trendem do budoucna ale bude klienty rozlišovat také dle jejich životního stylu, hodnot a osobních potřeb. Banky se budou čím dál častěji soustředit na potřeby jednotlivců v čase a šít jim nabídku na míru.
Toto bude umožněno díky integraci s dalšími zdroji zákaznických dat, lepší práci s daty, které již banka má, a pokročilými analytickými nástroji, skrze něž lze data zpracovávat. Banky budou chtít využít ochoty klientů zaplatit si za službu, která bude pomáhat naplňovat jejich potřeby a musí tedy přicházet s takovými nabídkami, které daného jednotlivce skutečně zaujmou a budou spojené s řešením jejich konkrétní potřeby.
Banky budou v budoucnu více vtažené do procesu realizace zákaznických potřeb s nimiž jsou spojené finanční produkty a služby. Větší propojení s realizací zákaznick potřeb a pokročilou personalizaci založenou na datech navíc kromě soukromých osob ocení i malé a střední podniky, jejichž potřeby jsou rovněž specifické.
Lepší práce s daty a zapojení umělé inteligence budou banky využívat k různým modelacím, tvorbě předpovědí i třeba lepšímu výpočtu kreditního skóre. Prediktivní bankovnictví skýtá velký potenciál, protože schopnost předvídat bance umožní zrychlit přípravu a zlepšit kvalitu personalizovaných nabídek, zvýšit efektivitu a minimalizovat rizika.
Digitální kontakt s klienty
Banky postupně digitalizují jednotlivé procesy, ubývá papírování a velká část procesů mezi bankou a klientem lze již obsloužit na dálku skrze počítač či chytrý telefon. Rychlým tempem přibývají tzv. „digital-only“ banky, které nemají ani jedinou pobočku, a klient tak obslouží na dálku úplně vše. Tento trend bude pokračovat, protože digitální kontakt je ve většině případů příjemnější pro klienta a výrazně levnější pro banku. Banky se budou zaměřovat na plně digitální onboarding klientů, digitalizaci komunikace včetně smluvní dokumentace i na on-line prodej produktů a služeb.
S digitálním kontaktem mezi bankou a klienty přirozeně souvisí i postupné zapojování umělé inteligence. Klientům budou čím dál více k ruce různí chatboti a virtuální poradci, kteří jim díky lepší práci bank s daty budou schopni relevantně pomoci a poradit. Někteří klienti ale samozřejmě stále preferují osobní kontakt a klíčem k úspěchu tedy bude nalézt vyvážený mix mezi plně digitální bankou a fyzickou institucí pro konzervativnější klienty včetně zajištění jednotné a bezproblémové obsluhy klientů napříč různými kanály, ať už digitálními či fyzickými.
„Open banking“ a API
Velkou budoucností je také systém otevřeného bankovnictví, kdy si uživatel bude sám moci vybrat, v jakém rozhraní bude své finance spravovat. Na mobilní aplikaci či webové rozhraní navíc bude v rámci API (Application Programming Interface) možné napojovat specializované služby třetích stran, které umožní například správu osobních nebo firemních financí či vedení firemního účetnictví.
Otevřené bankovnictví je cestou k rychlejším inovacím, protože klient banky již nebude závislý jen na míře inovací uvnitř finanční instituce, které svěřil své prostředky, ale bude moci využívat specializované služby a nástroje napříč trhem, a to i mimo bankovní sektor. Nástup tohoto trendu výrazně pomůže implementace evropské směrnice PSD2. Předpokládáme, že lídři na trhu využijí “Open banking” ve svůj prospěch a nabídnou komplexnější finanční produkty a služby.
Zapojení technologických gigantů
Odvětví spojené s platbami je a i nadále bude nesmírně dynamickou oblastí s rychlým vývojem. Na možnost snadno platit si lidé rychle zvykají a inovace v této oblasti v poslední době přicházejí jedna za druhou. Podstatné inovace v tomto směru přicházejí ze strany technologických gigantů Googlu a Applu, díky kterým lidé mohou v kamenných obchodech čím dál častěji platit mobilem či třeba chytrými hodinkami. V e-shopech pak Google Pay či Apple Pay umožňují placení jediným klepnutím. Právě ti se pro banky mohou stát do budoucna konkurentem číslo jedna, protože platbami to začíná, ale rozhodně nekončí.
Závěr:
Dá se očekávat, že tempo inovací a přijímání nových trendů ze strany bank bude nadále růst. Sektor bankovnictví je napěchován konkurencí a inovace pohání i regulace ze strany států či třeba Evropské unie. Technologie se navíc rychle vyvíjejí a oproti dřívějšku přichází mnohem více inovací také zvenčí – od technologických společností a startupů. Dalším důležitým faktorem je pak to, že jak bankovním organizacím klesají marže, logicky cítí tlak zefektivňovat procesy a digitalizovat.
Výsledkem všeho výše nastíněného je, že se uživatelé mohou těšit na ještě lepší služby, nové bankovní produkty pro uspokojení specifických potřeb a v neposlední řadě také na vyšší svobodu v rámci správy svých financí.
Petr Koutný, CEO Banking Software Company