Chuť Čechů nakupovat online stále roste a internetovým obchodům se v Česku daří. I proto o vlastním e-shopu přemýšlí i podnikatelé, kteří si dosud vystačili s kamennou prodejnou nebo profilem na sociální síti či prodejním portálu. Kolem samotné tvorby webu však stále panuje řada mýtů, které mnohdy od založení e-shopu zbytečně odrazují.
Podle údajů Asociace pro elektronickou komunikaci vloni dosáhly internetové obchody obratu 135 miliard korun. „Růst bude letos pravděpodobně pokračovat a spolu s ním se znovu rozšíří okruh zboží, které lidé nakupují online. To podnikatelům přináší významnou příležitost k expanzi. Mnozí chtějí inovovat svůj stávající e-shop, jiní se ho teprve chystají založit“, uvádí Slawomír Jakub Budziak, Chief Customer Officer ve společnosti Webnode. O vlastním prodejním místu často uvažují také drobní prodejci, kterým nevyhovuje prostředí prodejních portálů. Jakým nejčastějším mýtům čelí ti, kteří se rozhodnou jít cestou nového e-shopu?
1. Na e-shop je potřeba programátor a webdesignér
Doby, kdy nebylo možné vytvořit plnohodnotný web bez znalosti programovacího jazyka, už jsou pryč. Pokud se podnikatel rozhodne, že si e-shop založí sám, stačí mu elementární orientace v internetovém prostředí. Moderní nástroje na tvorbu webu pracují na principu drag-and-drop a jsou vlastně takovou skládačkou s poměrně intuitivním ovládáním. Výhodou je to, že služba „ukrytá“ za takovýmto editorem se postará o veškeré technické zázemí a uživatel pak jen vybírá šablonu, nahrává obsah a hraje si s designem webu. Služba za něj řeší způsoby platby, umožní sledování objednávek a dodá všechny statistiky.
2. Provoz e-shopu je drahý
Nový e-shop vždy vyžaduje určitou investici. Řešení na míru, která zahrnou práci grafika, webdesignera a programátora, se mohou pohybovat v desítkách tisíc korun. Takovéto částky jsou ale pro drtivou většinu drobných podnikatelů mimo jejich možnosti. Další variantou je sáhnout po některé ze služeb, která poskytuje již hotové řešení. Tvorba e-shopu pak stojí jen vlastní čas, ke kterému se připočte měsíční paušál v řádu stokorun. Ten většinou zahrnuje hosting a doménu, datový prostor a další služby podle konkrétního balíčku.
3. E-shop zabere spoustu času
Pokud se podnikatel nerozhodne, že si e-shop založí sám včetně technického zázemí, pak jeho tvorbou nemusí trávit měsíce. Není nutné ani čekat, až e-shop na objednávku vytvoří firma. U e-shopu se čas na něm strávený odvíjí především od toho, do jaké míry je připravený obsah, zvláště pak produktové fotografie a popisky. Jestliže podnikatel zvolí cestu hotového řešení a má vše po ruce, zvládne si „naklikat“ stránky během jednoho dne. Pak už může věnovat svůj čas prodeji a dle potřeby i aktualizaci nabídky.
4. Responzivita znamená, že se web zobrazí na telefonu
Počet přístupů i samotných nákupů realizovaných přes mobilní zařízení roste. Mít e-shop, který zvládá přizpůsobování se odlišným rozměrům displeje, by mělo být samozřejmostí. Nestačí se spokojit s tím, že se na mobilu stránky načtou. Responzivní web zvládne plnohodnotné zobrazení na různých zařízeních, a to je zvlášť pro e-shop klíčové. Prvních několik vteřin totiž rozhoduje o tom, zda zákazník na webu zůstane, což se nestane, pokud bude bojovat s chybným zobrazením stránek. Proto se vyplatí sáhnout po takovém nástroji na tvorbu webu, který responzivitu zaručí.
5. Čím víc textu a obrázků, tím líp
Pocit, že informací není nikdy dost, má mnoho začínajících podnikatelů. E-shop zahlcený dlouhými odstavci textu a příliš mnoha fotografiemi a grafickými prvky však návštěvníka a potenciálního kupujícího spíše odradí. „U našeho e-shopu druhé generace jsme šli cestou jednoduchosti, intuitivnosti a čistého vzhledu šablon. Zároveň jsme ale nechali prostor na sdělení příběhu firmy, který z naší zkušenosti zákazníky zajímá, a to především u drobných podnikatelů a tvůrců,“ doplňuje Slawomír Jakub Budziak, ze společnosti Webnode, která nabízí online editor na tvorbu webových stránek.